Mitt semestertips - Puerto De Alcudia, Mallorca

Mitt semestertips måste självklart bli till härliga Mallorca. Efter många återkommande besök till detta paradis har jag äntligen bosatt mig här. Jag kan inte annat än njuta och rekommendera semesterälskare, som mig själv, att besöka denna vackra plats. Mallorca bjuder på så mycket ur alla kategorier.

I Palma finns obegränsat med härlig (och billig) shopping och restauranger i massor. De små gatorna bjuder på annorlunda shopping mot Skandinavien och de större shoppinggatorna som ger känslan av storstadsliv rymmer kända (dock dyrare) varumärken såsom Hugo Boss, Massimo Dutti och självklart Zara. Varuhuset El corte inglés rymmer allt-i-ett. Här finner du allt du letar efter i mänger av kända märken. Spaniens eget NK kan man säga. Om shoppingen blir allt för överväldigande finns den kilometerlånga strandpromenaden alltid där. Den fantastiska katedralen är alltid värt ett besök och om det är nattliv du söker finns det klubbar på rad nere vid hamnen.

Även om Palma definitivt är en stad man borde besöka så rekommenderar jag inte att bo där under semestern. Stranden är inte lika fin som den i de mindre orterna.

 

Mitt semestertips är Puerto de Alcúdia. Den otroligt långa stranden med vacker blått vatten är underbar för strandälskaren. Gatorna bakom stranden är fulla med restauranger, barer och shopping. Längre upp vid hamnen finns mer shopping och trevliga fik och restauranger med utsikt över havet. För barnfamiljen såsom kärleksparet är detta stället det ultimata. Du finner även klubbar och Puerto de Alcúdia är proppat med vackra hotell i alla prisklasser.

För den som vill se lite mer än bara denna långa strand är det bästa sättet att hyra en bil eller cykel. Bara någon kilometer bakom Puerto de Alcúdia finner du den gamla staden Alcúdia. Här finns katedralen och de gamla murarna som omringar vackra smågator fyllada med restauranger och shopping. Två dagar i veckan är staden fylld av marknaden där du kan köpa färsk frukt, oliver, kött, smycken och kläder. Om du inte känner för att gå hit brukar hotellen ofta ordna bussresor under dessa dagar.

Området i Alcúdia ligger väldigt bra till fler ställen att utforska om du har en bil eller cykel till hands. Det finns massor av mindre stränder att besöka vilka kan ge en härlig medelhavskänsla och flera restauranger finns belagda runt omkring platsen med vacker utsikt över havet.

Om du har tänkt hyra en bil kan jag rekommendera att åka en bit ifrån Alcúdia till Pollensa. Här finns en strand och en vacker stad och om du fortsätter upp i bergen kommer du tillslut till riktigt härliga stränder med vacker utsikt. Mallorca är inte bara en strand – det finns otroligt mycket vackert att se!

 

Självklart är det bästa hotellet i Puerto De Alcudia Sunwing resort. Perfekt för barnfamiljen med poolen, all inklusive, de fräscha rummen och Lollo & Bernie. Här ligger även Sunwing resort en meter ifrån stranden med ett perfekt läge till vatten, restauranger och shopping. På kvällarna bjuds hotellgästerna på fantastiska shower med riktigt duktiga artister och jag kan garantera underhållning. Personalen kommer ofta från Sverige, Norge och Danmark vilket gör det väldigt enkelt för de gästerna som till största delen är Skandinaviska. Hotellet brukar också bjuda på vattengympa och underhållning för barnen. Vid frukosttid kommer Lollo & Bernie och hälsar på barnen och på kvällen håller de en show för de minsta. Jag rekommenderar varmt detta hotell, speciellt till barnfamiljen men också till de utan barn. Det är ett fräscht hotell med högstandard som gör semestern till en drömsemester!

Jag hoppas mitt semestertips gav inspiration. Jag kan inte annat än rekomendera detta ställe. Det är en helt underbar plats för semestern!
Här finns mer info om hotellet och bokning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0